Van Wijnen Intranet

Een innovatief intranet op maat
voor ruim 2500 werknemers

Een intranet oplossing op maat

De mensen van Van Wijnen ontwikkelen, bouwen, onderhouden en beheren vanuit 25 locaties met ruim 2.500 werknemers. We ontwikkelde een intranet waarmee de collega's van alle vestigingen en afdelingen met elkaar in contact staan en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de organisatie van Van Wijnen.

De (belangrijkste) uitgangspunten van Van Wijnen

Meer interactie

Er is behoefte aan een socialer intranet, voor iedereen altijd en overal beschikbaar, ook buiten kantoor en op mobiel en tablet.

Notificaties

De mogelijkheid om op vestigingsniveau nieuws te kunnen delen. Notificaties ontvangen op basis van persoonlijke wensen, interesse en voorkeuren.

Realtime koppeling

Een realtime koppeling met het personeelsbestand, zodat het medewerkersoverzicht altijd up to date is voor het tonen van de collegalijst, met de verjaardagen, jubilarissen, etc.

Reacties

De mogelijkheid om overal op te kunnen reageren of aan te vullen met persoonlijke berichten of via een chat kanaal om extra interactiviteit en samenwerking te stimuleren.

Schaalbaarheid

Het intranet is een belangrijk middel van onze interne communicatie. We willen er voor zorgen dat het intranet in de toekomst kan worden aangepast en uitgebreid met nieuwe functionaliteiten.

Een Intranet op maat

Het intranet dat we hebben ontwikkeld voor van Wijnen is geheel op maat. De standaard intranet oplossingen voldeden niet aan de wensen en eisen. Het intranet is voor Van Wijnen de manier om kennis binnen de organisatie te delen, om beter online samen te werken en collega's met elkaar te verbinden.

Online in contact
met collega's

Het intranet biedt de standaard functionaliteiten zoals het plaatsen en delen van nieuwsberichten, een actuele agenda en een overzicht van afdelingen, vakgebieden en medewerkers. Daarnaast zijn er ook verschillende berichtenkanalen, chat mogelijkheden en toegang tot externe communicatie middelen. Alle informatie is eenvoudig te doorzoeken dankzij een super handige zoekfunctie.

Hoe functioneerde het intranet voorheen?

"Er was een statisch onderdeel waarop intern nieuws werd geplaatst. Het was totaal niet interactief en mensen moesten zelf inloggen om te kijken of er iets nieuws was geplaatst wat interessant voor ze was. Niet echt handig om belangrijk nieuws onder de aandacht te brengen. Het miste ook de interactiviteit."

Hoe wordt het intranet nu ervaren?

"Heel erg goed! We zijn vooral tevreden over de interactiviteit. Medewerkers kunnen zelf opgeven welke onderwerpen ze interessant vinden en van welke vestigingen ze op de hoogte gehouden willen worden. Wanneer er iets wordt geplaatst wat aan hun voorkeuren voldoet of wanneer iemand wordt genoemd in een bericht, dan ontvangen de betreffende medewerkers automatisch een melding op hun telefoon. Op deze manier is het intranet geen "zend platform" meer waar medewerkers zelf moeten kijken voor nieuwe informatie. Het intranet wordt nu veel meer gebruikt, is meer gaan leven onder de collega's en draagt het echt bij aan de de onderlinge samenwerking en productiviteit."

Altijd op de hoogte
met notificaties

Met behulp van notificaties en de Android en iOS apps, wordt interactiviteit tussen medewerkers gestimuleerd. Medewerkers kunnen zelf aangeven van welke nieuwsonderwerpen, vestigingen of berichtenkanalen ze notificaties willen ontvangen. Wanneer men met @ wordt genoemd in een gesprek, ontvangt men eveneens een notificatie.

Samenwerken
en kennis delen

De profielen van de medewerkers vormen het fundament van het intranet. Zo worden nieuwe collega's verwelkomt en jubilarissen in het zonnetje gezet. Door een overzicht van alle collega's, kan men snel achterhalen welke kennis waar binnen de organisatie aanwezig is. Via een persoonlijk berichtenkanaal kan direct contact worden gelegd, ook als iemand op een andere locatie werkt of onderweg informatie nodig heeft.

Waarom gekozen is voor Softmedia?

"We hebben zeer goede ervaringen vanuit het verleden door o.a. de bouw en het onderhoud van onze corporate website en verschillende losse project- en productwebsites. Wat ons erg aanspreekt is de werkwijze van Softmedia. Ze leveren projecten vaak in delen op. We hebben het intranet eerst voor circa 80% ontwikkeld, live gezet en vervolgens alle collega's gevraagd naar hun ervaringen en suggesties voor verbeteringen. Op basis van deze input zijn we verder gegaan met de uitbreiding van het intranet. Zo hebben we een intranet waar heel veel collega's blij mee zijn."

Hoe zouden jullie Softmedia omschrijven?

"Ze onderscheiden zich door kennis van zowel design als techniek. En ze denken voor de start van een project al goed met je mee. Wanneer iets klaar is werkt het meestal perfect. Ze denken goed mee over gebruiksvriendelijkheid en alles ziet er mooi uit. En mochten er dingen niet goed gaan, dan zijn het tevens snelle probleemoplossers."

"Het ontwerp in de eerste fase ging bijvoorbeeld zeer voorspoedig. Ze hadden erg snel de juiste look & feel gecreëerd die we zochten."

"De samenwerking met Softmedia ervaren we als erg prettig. We kunnen snel schakelen. Als er verkeerde aannames zijn worden deze vroegtijdig uit een project gehaald en opleveringen gaan altijd volgens afspraak."

Anja Gouw

Communicatie Adviseur bij Van Wijnen

Meer weten over
een intranet op maat?

Heb je ook interesse in een intranet en wil je jouw specifieke situatie eens bespreken? Neem vrijblijvend contact met ons op en we bespreken samen de mogelijkheden.